Tip voor de vakantie: de film Mummies

Samen met mijn dochter van 6 jaar ging ik naar de nieuwste animatiefilm Mummies van Warner Bros in de bioscoop. We hadden al leuke voorstukjes van deze film op televisie voorbij zien komen, dus waren we allebei erg nieuwsgierig. De film gaat over drie mummies die in een ondergrondse stad in het oude Egypte wonen. Door een ongelukkige gebeurtenis belanden ze in Londen waar ze op zoek moeten naar een oude ring. In dit deze recensie kun je lezen wat mijn dochter en ik van de film vonden.

Mummies: het verhaal

De nieuwste kinderfilm Mummies van Warner Bros is grappig en avontuurlijk en geschikt voor het hele gezin. De film is gemaakt door de producent en schrijvers van Ted & De Schat van de Mummie en Race naar de Maan. Het verhaal gaat over drie Egyptische mummies, een prinses, een voormalig wagenmenner en zijn broertje. Zij wonen in een ondergrondse geheime stad (het dodenrijk) in het oude Egypte. Voor de prinses is het tijd om te gaan trouwen en door middel van een eeuwenoud ritueel, dat niet helemaal goed gaat, wordt de voormalig paardenmenner uitgekozen. De paardenmenner krijgt van de farao een oude ring die hij moet bewaren tot de huwelijksdag. Hij besluit hem te bewaren in zijn tombe waar al zijn gewonnen prijzen staan, maar dan komt Lord Carnaby (archeoloog) de tombe op het spoor en neemt hij de ring mee naar zijn museum in Londen. De 3 mummies gaan achter hem aan om de ring terug te krijgen. Of het hen lukt de ring terug te krijgen en op tijd terug te keren naar het dodenrijk is nog maar de vraag.

Mummies in de bioscoop

Wat vonden wij van deze familiefilm?

Mummies is volgens de kijkwijzer geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Ik vond zelf dat er wel wat heftige stukjes in zaten. Zo moet de paardenmenner goed op de oude ring passen, anders worden zijn ogen eruit gehaald en zijn tong afgesneden. Dat leek mij niet helemaal passend voor een kinderfilm en dit komt vaker terug in de film.. verder is het wel een leuke en mooie nieuwe animatie familiefilm. Er zit wat spanning in, prinses Nefer maakt muziek in Londen en hier en daar wordt een leuk grapje gemaakt. Er gebeurd genoeg en het is mooi gemaakt! Ik zou zelf niet meer met mijn dochter van 6 jaar naar deze film gaan, eerder wanneer je kind een jaar of 8 is.

In welke bioscoop kun je Mummies zien?

Mummies is vanaf 22 februari in verschillende bioscopen te zien als Nederlandstalige film. De film is wel al in voorpremière te zien in een aantal bioscopen. Vanaf 14 juni 2023 is de film te bekijken via Pathé Thuis.

Meer informatie

“Mummies” is geregisseerd door Juan Jesús García Galocha (‘Galo’), die hiermee zijn speelfilmdebuut maakt nadat hij als artdirector had gewerkt aan films als “Ted & De Schat van de Mummie” en “Ted & Het Geheim van Koning Midas”. Het script is mede geschreven door Jordi Gasull en Javier Barreira, winnaars van een Goya Award voor beste scenario voor “Ted & De Schat van de Mummie”. Gasull, winnaar van drie Goya Awards voor beste animatiefilm voor “Ted & De Schat van de Mummie”, “Race naar de Maan” en “Ted & Het Geheim van Koning Midas”, is tevens de producent van de film. Pedro Solís, directeur van de animatiestudio Core Animation en schrijver/regisseur van de met een Goya Award bekroond korte animatiefilm “Strings”, is ook bij de film betrokken.

De filmmuziek is gecomponeerd door Goya Award-winnaar Fernando Velazquez, die vaak heeft samengewerkt met de veelgeprezen Spaanse regisseur J.A. Bayona. De film bevat drie originele liedjes: ‘I Am Today’, ‘New Song’ en ‘Ring Song’. De tekst van het laatste nummer is van de hand van producer en scenarioschrijver Jordi Gasull. Warner Bros. Pictures presenteert een productie van 4Cats Pictures SL, Anangu Grup SLU en Moomios Movie AIE, met medewerking van Atresmedia Cine, met medewerking van MOVISTAR+ en met medewerking van TV3.

Welke plannen heb jij deze voorjaarsvakantie? Ga je ook naar deze film? Laat het me weten in een reactie onder dit blog. Vind ik leuk!

Enquetes invullen

WIL JE NIETS MISSEN?