Recensie: De Zeven Zussen deel 2 – Storm

Storm, het tweede deel van De Zeven Zussen had mijn moeder helaas niet voor me te leen, dus ik kocht hem zelf online. Want na het verhaal van oudste zus Maia, moest ik natuurlijk weten hoe het verhaal verder ging! In Storm lees je het verhaal van de volgende zus: Ally, wat me naar het mooie Noorwegen bracht. In dit blog lees je wat ik van dit deel vond.

De Zeven Zussen

Je hebt vast wel eens van de boekenreeks De Zeven Zussen gehoord. Mocht dat niet zo zijn, dan vertel ik je er even kort over. In deze serie draait om de verhalen van zes geadopteerde zussen die na de dood van hun vader allemaal een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst krijgen. Ook staat er in de tuin een beeld met daarin voor elk van de zussen een spreuk en de coördinaat waar ze hun eventuele zoektocht zouden kunnen starten. Tot nu toe heeft in elk boek het verhaal van 1 zus centraal gestaan.

Samenvatting De Zeven Zussen deel 2: Storm

In Storm staat het verhaal van Ally centraal. Ze is een professioneel zeilster en zeilt de hele wereld rond om mee te doen aan wedstrijden. Tijdens een van die wedstrijden ontmoet ze Theo. Samen met hem besluit ze tussen de wedstrijden door een weekendje weg te gaan met zijn boot. Tijdens dit tripje lijkt ze de boot van haar vader te zien.. Ze houd dit weekend verder haar telefoon uit en pas wanneer ze hem weer aan zet, ziet ze dat ze van de verschillende zussen smsjes en voicemailberichten heeft. Zo hoort ze dat Pa Salt is overleden. Ze vliegt naar huis om samen met haar zussen op Atlantis te zijn, maar vind het vreemd dat ze wel nog Pa Salt zijn boot heeft gezien.. Wanneer ook de advocaat van de familie, Georg Hoffman, op Atlantis aan komt, overhandigt hij elke zus een persoonlijke envelop van hun vader met een aanwijzing naar hun afkomst. Zo ook Ally, maar zij krijgt er ook een boek bij, met het verhaal van Anna en Jens.

Ally

Maar nadat ze de enveloppe heeft gekregen van George, besluit Ally niet meteen op zoek te gaan naar haar afkomst. Ze doet eerst nog mee met een zeilwedstrijd op een zeilboot waar Theo captain is. Maar dan moet ze stoppen met de wedstrijd en gaat de zeilboot verder waarna het noodlot toe slaat. Dit zorgt er voor dat het nu de tijd is voor haar om op onderzoek uit te gaan naar haar verleden. De coördinaten die ze heeft gekregen van haar overleden vader leiden haar naar Noorwegen en brengt haar in contact met Thom. Hij blijkt uit een heel muzikale familie te komen. Ally is van jongs af aan al muzikaal, maar koos voor het zeilen. Nu pakt ze het muziek maken weer op.

Tijdens een bezoek aan het huis van haar voorouders, vinden Thom en Ally een muziekstuk waarvan ze denken dat het door haar betovergrootvader is gecomponeerd. Ze besluiten het uit te zoeken en zo blijkt het gemaakt te zijn van haar jong overleden grootvader. Gemaakt voor zijn vrouw, maar helaas nooit ten gehore gebracht. Thom en Ally willen het mogelijk maken dat het stuk alsnog ten uitvoer wordt gebracht, en wel door het Bergen Filharmonisch Orkest. Tijdens deze reis ontdekken Thom en Ally ook hun bijzondere relatie en van wie ze familie zijn…

Anna en Jens

Net als in deel 1, is in dit deel ook het heden weer verweven met het verleden. In deel twee is dit het verhaal van Anna en Jens, de verre voorouders van Ally.

Anna woont in de bergen van Noorwegen en wordt heel traditioneel opgevoed door haar ouders. Tot er op een dag iemand vanuit de stad op bezoek komt. Hij heeft gehoord dat Anna zo goed kan zingen en daarom komt hij haar opzoeken. Hij biedt haar een kans om een muzikale carrière te beginnen in de stad. Anna gaat op dit aanbod in en er gaat een wereld voor haar open wanneer ze intrekt bij deze heer Baier. Ze wordt goed verzorgt en krijgt urenlang muzikale les. Hierna mocht ze aan het echte werk beginnen en mag ze als schaduwzangeres meedoen in het theater.

Men merkt haar op en later mag ze zelfs meedoen in Peer Gynt van Henrik Ibsen als hoofdrolspeelster. Hiervoor componeerde Edvard Grieg de muziek voor. Daar ontmoet ze Jens die in het orkest speelt en worden ze verliefd op elkaar. Maar heer Baier wil met haar trouwen, waardoor ze besluiten te vluchten naar Leipzig. Daar trouwen ze. Het leven blijkt daar helemaal niet zo goed te zijn en Jens vertrekt alleen naar Parijs en komt niet meer terug. Anna weet niet wat ze moet, tot ze Grieg zelf ontmoet, die haar van de ondergang redt. Hij helpt Anna om weer een muzikale carrière op te bouwen. Tot Jens opeens weer op de stoep staat.

Wat vond ik van het boek?

Dit deel begint net als deel 1 vanuit de ogen van een van de zussen. In deel 1 was dit natuurlijk Maia, in deel 2 lees je hoe Ally de dood van haar adoptievader heeft ervaren en hoe haar leven er uit ziet. Dat vond ik wel heel leuk om te lezen. Ik vind het leuk om eenzelfde verhaal of situatie vanuit verschillende personen te bekijken. Wat gaat er door de ander om die in dezelfde situatie zit? Vanaf haar vertrek vanaf Atlantis, is het haar eigen verhaal. Het verhaal blijft boeiend door alles wat Ally meemaakt in haar zoektocht naar haar afkomst.

Het verhaal van Anna duurt in het begin wat lang, maar het verhaal van haar en Jens is heel aangrijpend. Het is mooi geschreven en heeft me aan het einde echt ontroerd. Ik vind Storm, net als deel 1 van De Zeven Zussen, een echte aanrader om te lezen!

Kennen jij De Zeven Zussen al? Zo ja, bij welk deel ben je of heeft de meeste indruk bij je gemaakt? En ben je ook zo benieuwd naar het allerlaatste deel? Laat het me weten in een reactie onder dit blog!

bol3daagse 2022bol3daagse 2022

Verder lezen?