Boeken,  Lifestyle

Recensie: De Zeven Zussen deel 5 – Maan

Je weet misschien wel dat ik op dit moment bezig met de boekenserie De Zeven Zussen van de schrijfster Lucinda Riley. Binnenkort komt het laatste deel, deel 7, uit en die moet ik natuurlijk ook lezen. Maar in dit blog lees je eerst een recensie over De Zeven Zussen deel 5: Maan. De serie draait om zeven geadopteerde zussen die na de dood van hun vader allemaal een brief met een mysterieuze verwijzing naar hun afkomst krijgen. In het vijfde deel lees je het verhaal van Tiggy. Lees je mee?

Samenvatting De Zeven Zussen deel 5: Maan

Alle 6 zussen zijn geadopteerd door Pa Salt en werden opgevoed door Marina op Atlantis, gelegen aan het meer van Genève in Zwitserland. Ook is er een huishoudster op Atlantis, Claudia en een schipper Christian die de meiden van en naar Atlantis vaart. Elk deel van De Zeven Zussen begint met waar de betreffende zus was toen ze hoorde dan hun vader Pa Salt overleden was.

De zussen zijn allemaal uitgevlogen over de hele wereld, maar komen allemaal terug zodra ze het trieste nieuws gehoord hebben. Daar horen ze dat hun vader al is begraven en treffen ze de advocaat van hun vader. Hij leidt hen naar een ? waarop voor elke zus coördinaten en een spreuk staat. De advocaat deelt vervolgens brieven uit aan de zussen met daarin aanwijzingen naar diens afkomst. Mochten ze uit willen zoeken waar ze vandaan komen.

In deel 1 lees je het verhaal over de oudste zus Maia, deel 2 komt Ally aan bod, deel 3 gaat over Star, deel 4 over CeCe en deel 5 gaat over de vijfde zus Tiggy. Ze gaan uiteindelijk allemaal op hun eigen manier op zoek naar hun afkomst. Hierin komt ook telkens een stuk over de voorouders terug.

Nu over naar deel 5 waarin Tiggy haar verhaal wordt vertelt. Ze woont in Schotland en werkt daar in een opvang voor wilde katten. Maar de eigenaresse van de opvang gaat verhuizen en daardoor moet Tiggy op zoek naar een andere baan, net nadat haar vader is overleden. Ze komt ze te werken op het landgoed Kinnaird van eigenaar Charlie. Ook een aantal wilde katten verhuizen met haar mee. De eigenaar, Charlie, is arts in het ziekenhuis en heeft eigenlijk helemaal geen tijd om zich met het landgoed bezig te houden. Hij is getrouwd met de mooie, maar jaloerse Ulrike en samen hebben ze dochter Zara. Op het landgoed werkt ook Cal waarmee Tiggy een cottage gaat delen. Op het landgoed mag Tiggy voor de wilde katten zorgen. Maar er woont nog iemand op het landgoed, een oude gitano die Chilly heet. Hij vertelt haar dat ze een speciale gave heeft en dat ze niet lang op Kinnaird zal blijven.

Maar dan raakt Tiggy tijdens het beschermen van de herten gewond en belandt ze in het ziekenhuis. Daar komt Ulrike haar opzoeken en verzoekt haar niet meer terug te komen. Tiggy besluit te luisteren en besluit naar Granada te vliegen om onderzoek te doen naar haar afkomst. Pa Salt had in zijn brief aangegeven dat ze op zoek moest gaan naar Angelina en een blauwe deur. Eenmaal aangekomen vind ze beide al snel. Angelina woont achter de blauwe deur samen met Pepe. Angelina vertelt Tiggy het verhaal van María, die haar overgrootmoeder blijkt te zijn, Lucía (haar oma, en een zeer bekende danseres bleek te zijn), en Isadora (Tiggy haar moeder).

Dan krijgt Tiggy opeens bezoek van Charlie en van haar zwangere zus Ally. Charlie vertelt haar dat ze een zeer ernstige hartaandoening heeft en dat ze voor verder onderzoek terug naar het ziekenhuis moet. Dit wil ze niet en ze besluit naar Atlantis te gaan en zich daar door Ma en Claudia te laten verwennen en tot rust te komen.

Wanneer ze op Atlantis is staat Zara voor de deur, die weer is weggelopen van huis. Tiggy besluit om met Zara terug naar Schotland te gaan. Dan vertelt Charlie zijn bijna volwassen dochter de waarheid over landgoed Kinnaird en over Fraser die na lange tijd opeens is teruggekeerd op het landgoed. Wanneer Tiggy Fraser ontmoet doet ze er alles aan om landgoed Kinnaird te redden.

Wat vond ik van het boek?

Ook dit boek had ik weer in een ruk uit kunnen lezen. Ik heb het boek elke avond erbij gepakt zodra de kinderen op bed lagen. Het is, net als de andere delen, een echte pageturner! Je wilt weten hoe het verhaal in elkaar steekt en wat de voorgeschiedenis van de zus, in dit geval Tiggy, is. De opbouw van het boek, het eerste deel gaat over de zus, dan een deel over de geschiedenis en dan weer over de zus, is wel voorspelbaar. Dat schakelen tussen de personen vind ik persoonlijk niet vervelend. Na wat ik tot nu toe gelezen heb, zijn de zussen allemaal anders, zowel qua karakter als qua uiterlijk. In het volgende deel staat Electra centraal. In deel 5 kun je hier alvast een stukje van lezen. Dat belooft ook weer een bijzonder verhaal te zijn.

In mei komt het laatste boek, deel 7 uit. Naarmate ik meer delen uit heb des te nieuwsgieriger ik wordt naar het laatste deel! Deze heb ik gelukkig al gereserveerd. In dat deel hoop ik antwoorden te lezen over de mysterieuze Pa Salt en waarom hij 6 meiden heeft geadopteerd, en wie en waar de zevende zus is. Ook ben ik benieuwd naar het verhaal van Zed en zijn vader en welke rol deze gespeeld hebben bij de dood van Pa Salt. Zed komt namelijk in een aantal delen terug en dus bij verschillende zussen voor. Heel benieuwd naar de ontknoping!

Wil je het laatste deel alvast reserveren? Dan kun je dat hieronder via Bol.com doen.

Ik schreef eerder een review over het derde deel van De Zeven Zussen, wil je deze terug lezen, dan kan dat natuurlijk! Hebben jullie al boeken uit deze serie gelezen? Of andere boeken van Lucinda Riley? Laat het me weten in een reactie onder dit blog!