Boekrecensie: De Reiziger – deel 1

Tijd om weer eens een boekrecensie te doen! En wel over de roman De Reiziger van Diana Gabaldon. Deze heb ik enige tijd geleden al te leen gekregen, maar deel 1 van De Reiziger-serie is best een dik boek (736 bladzijden om precies te zijn). Het duurde dus wel even voordat ik deze uit had. Je kunt De Reiziger-serie ook wel kennen van de Netflix-serie Outlander. Deze serie heeft momenteel 9 delen en gaat over Claire Randall, een verpleegster die na de WO II plotseling in 1743 terechtkomt. Haar leven staat op zijn kop! In dit blog lees je alles over deel 1.

De Reiziger – boekenserie

De Reiziger-serie is een klassieker: prachtige historische romans over een liefde die plaats en tijd overstijgt. De Netflix-serie Outlander is gebaseerd op de boeken van Diana Gabaldon.

Hoeveel delen zijn er van De Reiziger?

In totaal zijn er maar liefst 8 delen van de serie De Reiziger. Al deze delen kun je het beste in de juiste volgorde lezen, om het verhaal zo goed mogelijk te kunnen blijven volgen. Er zitten namelijk twee tijdlijnen in en als je de boeken in een andere volgorde zou lezen, lopen deze lijnen door elkaar heen.

Samenvatting De Reiziger – deel 1

Na als verpleegster gewerkt te hebben aan het front tijdens de Tweede Wereldoorlog, gaat Claire Beauchamp Randall in 1945, met haar man en historicus Frank op een tweede huwelijksreis naar de Schotse Hooglanden. Tijdens deze huwelijksreis ontdekt Claire een Schotse druïdencirkel en wordt ze tweehonderd jaar teruggeslingerd in de tijd en belandt ze als moderne vrouw in een gevecht tussen de Engelse Roodjassen en vertegenwoordigers van de MacKenzieclan. Ze maakt kennis met de voorvader van haar man Frank, maar de ontmoeting met deze man is niet prettig en er gebeurt veel op haar reis. Zo ontmoet ze Jamie, een knappe en eigenwijze Schot, waar ze verliefd op wordt. Maar als Jamie haar laat kennismaken met een vurige passie en allesomvattende liefde, word Claire verscheurd tussen twee volkomen verschillende mannen en twee aparte levens.

De Reiziger is een verhaal vol passie en avontuur, angst en verraad… en een liefde die alle barrières van plaats en tijd overstijgt.

Wat vond ik van het boek?

Het eerste deel van De Reiziger is spannend, romantisch en geweldig mooi geschreven. In het begin moest ik er even in komen, en daarna moest ik er echt tijd voor vrij maken, want je kunt dit boek niet wegleggen! Ik kende de serie Outlander zelf niet en ook de boeken serie kende ik niet, dus ik ging er blanco en zonder verwachtingen in. Het verhaal is geschreven vanuit Claire en je volgt al haar belevenissen en gevoelens op de voet. Claire is een moderne vrouw en niet op haar mondje gevallen. Haar vrijgevochten houding en haar impulsiviteit veroorzaken botsingen met de clanleden en met Jamie.

Nadat Claire terug in de tijd is gegaan, leest het boek heel lekker weg en is er volop actie en romantiek. Op het hoofd van Jamie staat een beloning als hij gepakt wordt door de Roodjassen, dus hij moet net als Claire uit handen blijven van de Engelsen. Intriges binnen de clan zorgen ervoor dat Claire ook daar niet veilig is. Doordat Claire veel van kruiden en het genezen van verschillende kwalen weet, verdenkt men haar in deze vroegere tijd al snel van hekserij. Een gedwongen huwelijk, opsluitingen in de gevangenis, een gevecht met een wolf en een vlucht naar Frankrijk: er gebeurd heel veel in het eerste deel! Als je houd van historie en romantiek, is De Reiziger zeker een aanrader voor jou!

Heb jij een boek uit de Reiziger serie of misschien al de hele serie gelezen? Welk deel vond jij het mooist? Laat het me weten in een reactie onder dit blog!

Afsluiting blog LindaSchrijft

Enquetes invullen