Review Jaak en de Bonenstaak van SmartGames

Dit keer mocht Julia een product reviewen: het puzzelspel Jaak en de Bonenstaak van SmartGames. Dit educatieve spel is geschikt voor kleuters vanaf 4 jaar (tot 7 jaar) en kan je kind alleen spelen. Het verrassende van dit spel is dat het de hoogte in gaat, het is dus geen traditioneel liggend spel. Jaak en de Bonenstaak is ook winnaar Speelgoed van het jaar 2020 dus de lat ligt hoog! Wat Julia er van vond lees je in dit blog.

Voorkant doos Jaak en de Bonenstaak puzzelspel

Jaak en de Bonenstaak

Jaak en de Bonenstaak is een puzzelspel voor kinderen van 4 tot 7 jaar. In dit spel help je Jaak om de bonenstaak te beklimmen en in het kasteel in de wolken te komen. Je doet dit door de puzzelstukjes één voor één op de juiste plek te laten vallen. Hierbij volg je de tekening uit het opdrachtenboekje. Je kunt veel plezier beleven aan dit spel want je kunt maar liefst 60 opdrachten doen. Leuk is dat de puzzelstukken kantelen wanneer ze naar beneden vallen. Je moet dus goed opletten hoe ze naar beneden komen. In de doos zit naast een opdrachtenboekje, ook een mooi prentenboekje met het originele sprookje.

Achterkant doos Jaak en de Bonenstaak puzzelspel

Kinderen die Jaak en de Bonenstaak spelen stimuleren de volgende cognitieve vaardigheden: planning, probleemoplossend denken, ruimtelijk inzicht en visuele waarneming. Ze leren er dus op een leuke manier veel van!

Wat zit er precies in de doos? In de doos zitten 10 dubbelzijdige puzzelstukken, een ladder frame, kasteel, een wolk, een boekje met 60 opdrachten en de oplossingen en een prentenboekje.

Productinformatie:
Artikelnummer: 1984970
Barcodes: 5414301523161

Over SmartGames

Smart Games ontwikkelt al ruim 25 jaar speelgoed dat inspirerend en educatief is. De denkspellen zijn ontworpen voor één speler, waardoor je niet afhankelijk bent van een broertje, zusje, oma, opa of mama of papa die mee moeten spelen. SmartGames heeft al heel wat spelletjes op de markt gebracht, die geschikt zijn voor gebruik thuis en onderweg (reisspelletjes).

Speelgoed van het jaar

Leuk om te weten is dat Jaak en de Bonenstaak winnaar is van Speelgoed van het Jaar 2020. De jury: “Jaak en de Bonenstaak is een nieuwe manier van puzzelen. Leuk dat de puzzelstukken tuimelen en dat het spel rechtop staat. Kinderen van 4 en 5 jaar zullen nog wat hulp nodig hebben om het goed te kunnen spelen. Het is een spel dat je makkelijk samen kunt doen.

De ontwikkelingspsycholoog: “Verrassende smart game, waarbij blokjes met een afbeelding boven in een soort klimrek moeten worden geplaatst en dan kantelend naar beneden bewegen tot ze niet verder kunnen. Op deze manier moeten allerlei opdrachten aan de hand van voorbeeldplaatjes van opklimmende moeilijkheidsgraad nagemaakt worden.
Het verrassende zit hem in de roterende bewegingen waarmee de blokjes naar beneden bewegen waardoor de voor- en achterkanten en boven- en onderkanten van de blokjes steeds wisselen. Je moet hierbij leren hoe je het blokje bovenaan moet plaatsen om uiteindelijk het goede resultaat te krijgen. Je moet rekening houden met links/rechts, de wisselingen van boven en onder en voor en achter en het aantal keren dat het blokje roteert.

Het spel bevordert het ruimtelijk inzicht van kinderen, logisch denken, plannen, probleemoplossend vermogen (ontdekken van de regels)  en is ook leuk voor oudere leeftijden. Het spel is mooi vorm gegeven. Het kantelen van de blokjes zorgt voor extra dynamiek en spelplezier.

Wat vonden wij van het Jaak en de Bonenstaak spel?

Julia was heel nieuwsgierig naar dit spel, maakte het vol enthousiasme open en ging aan de slag. Ze kon het gemakkelijk zelf opzetten en had alleen even begeleiding nodig met de uitleg van het spel. Verder sprak het voor zich. Het is even uitzoeken hoe je het beste de puzzelstukjes op hun plek kunt krijgen, maar het is een leuke uitdaging. En met 60 opdrachten is ze er zeker nog wel even mee zoet. Ideaal tijdens de vakantie!

Julia speelt het puzzelspel

Ik zou dit speelgoed echt aanraden als cadeautip voor kleuters voor bijvoorbeeld een verjaardag of voor tijdens de vakantie of de feestdagen.

Julia bekijkt het opdrachtenboekje

Kende jij dit spel al? Mocht je het willen kopen dan hoop ik dat ik je met deze review Jaak en de Bonenstaak van SmartGames een beetje op weg heb geholpen. Het is in ieder geval een heel leuk spel om cadeau te geven of om tijdens de vakantie te spelen.

Heb je zin om nog meer cadeautips voor kinderen te lezen? Kijk dan nog even hier.

Dit blog gaat over een product dat we hebben gekregen. Echter beïnvloed dit onze mening niet!

Verder lezen?