Bekkeninstabiliteit tijdens je zwangerschap

door Linda

Het leed dat bekkeninstabiliteit heet.. Ongeveer de helft van alle zwangere vrouwen krijgt ermee te maken. Zo ik ook. Bij mijn beide zwangerschappen heb ik er veel last van gehad. Bij mijn eerste zwangerschap wat erger dan bij mijn laatste. Maar wat is bekkeninstabiliteit eigenlijk en hoe kun je bekkenpijn verminderen? In dit blog vertel ik je alles over bekkeninstabiliteit tijdens je zwangerschap en hoe ik het zelf heb ervaren. Lees je mee?

Wat is bekkeninstabiliteit?

Zwangerschapshormonen zorgen voor de verweking van je bekken. Dit begint meestal rond de twintigste week van de zwangerschap. De verweking van je bekken is nodig om zo de gewrichten en gewrichtsbanden soepeler te maken. Dit is belangrijk voor de bevalling. Maar doordat die gewrichten en gewrichtsbanden soepeler worden, kunnen deze ook voor bekkeninstabiliteit gaan zorgen.

Wat te doen bij bekkeninstabiliteit?

Probeer een goede balans te vinden tussen rust en wat je op een dag wilt gaan doen. Hierdoor kun je de pijn verlichten. Mocht het echt niet meer gaan, dan kun je natuurlijk verschillende hulpmiddelen in huis halen om je zwangerschap zo comfortabel mogelijk ‘uit te zitten’. Dit klinkt misschien negatief, maar de laatste loodjes zijn soms echt het zwaarst. Zo kun je denken een traplift. Ik kon zelf heel moeilijk nog traplopen, ik heb er nooit over nagedacht, maar het had voor mij ook een oplossing kunnen zijn. Voor de traplift kosten zou je hier eens kunnen kijken, ook kunnen zij een traplift installeren. Handig als je geen zin hebt om er lang over te doen voor je eindelijk boven bent.

Mijn ervaring met bekkeninstabiliteit

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik het meeste last gehad van bekkenpijn. Ik had het gevoel dat mijn bekken ‘los’ zat en ik kreeg hierdoor, naarmate ik langer zwanger was, ook moeite met lopen. Zo werd ik dus minder mobiel en als ik erop uit moest deed ik dat vooral op de fiets, totdat dat ook niet meer ging. De laatste weken zat ik in de ziektewet omdat ik niet meer naar mijn werk kon komen en kon ik alleen maar in en om het huis bewegen. Ik was vaak moe dus nam extra rust.

Fysiotherapie en zwangerschapscursus

Gelukkig volgde ik tijdens mijn zwangerschap ook een zwangerschapscursus bij een fysiotherapeute en zij was gespecialiseerd in bekkeninstabiliteit. Dat kwam goed uit! Ik maakte een afspraak bij haar en kon daarna gewoon weer normaal lopen, zonder pijn! Dat heb ik tot de laatste weken gedaan, want toen kon ik ook niet meer fietsen. Maar het was fijn om na haar behandeling weer even zonder pijn te kunnen lopen. Ook raadde zij mij aan om een speciale bekkenband te gaan dragen om mijn bekken als het ware bij elkaar te houden. Dat gaf me ook wat steun en liet me wat makkelijker lopen.

Heb jij nog goede tips om bekkeninstabiliteit te voorkomen of om de pijn dragelijker te maken die niet in dit blog staan? Laat het me dan weten in een reactie onder dit blog! Wil je nog meer lezen over zwangerschap en verzorging, lees dan nog even verder.

Liefs,
Linda

Verder lezen?

Laat een reactie achter